Wygląda na to, że jako naród większość z nas jest, co zrozumiałe, ostrożna jest w zakresie samodzielnej konserwacji samochodów. Według sondażu tylko jeden na pięciu Polaków czuje się bardzo pewnie w utrzymaniu swojego samochodu, podczas gdy połowa respondentów stwierdziła, że dotyka tylko podstawowych kwestii. Jedna piąta z nich (20%) stwierdziła, że w ogóle nie jest w stanie samodzielnie wykonać żadnej konserwacji.
Pod wieloma względami ta ostrożność nie jest niczym złym. O wiele lepiej jest zachować ostrożność i skontaktować się z profesjonalistą, niż próbować poważnej naprawy, która kończy się niepowodzeniem i pozostawia myślenie – ojej, muszę złomować mój samochód. Możesz niezaprzeczalnie zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy, samodzielnie opracowując prostsze naprawy. Oto pięć najłatwiejszych i najważniejszych kontroli i napraw, które możesz rozwiązać samodzielnie!
Sprawdź swoje płyny
Jeśli chodzi o płyny, Twój samochód potrzebuje o wiele więcej niż tylko benzyny, aby móc dalej jeździć. Na przykład płyn chłodzący zapobiega niebezpiecznemu przegrzaniu silnika, a olej silnikowy zapewnia płynną pracę wszystkich elementów wewnętrznych, chroniąc je przed korozją i zanieczyszczeniami. Poziom płynu chłodzącego należy sprawdzać co najmniej raz w tygodniu, a olej co dwa tygodnie lub tuż przed szczególnie długą podróżą. Płyn do skrzyni biegów, płyn hamulcowy i płyn do wycieraczek to kilka innych, na które warto zwrócić szczególną uwagę z oczywistych powodów!
Wymień pióra wycieraczek
Wycieraczki przedniej szyby przechodzą wiele, zwłaszcza w naszym klimacie, gdzie pogoda przez dużą część roku mamy do czynienia z opadami deszczu lub śniegu. Oznacza to, że z czasem mogą się one coraz bardziej zużywać i uszkadzać, a jeśli ulegną wystarczającej degradacji, mogą się rozmazać, a nawet trwale zarysować przednią szybę.
Jeśli tak się stanie, nie wystarczy wymienić tylko wycieraczki, ale całą przednią szybę, a to zdecydowanie praca, której nie możesz wykonać samodzielnie. Wyjdź przed problem, ucząc się, jak wymieniać wycieraczki, gdy stają się zauważalnie stare i skrzypią.
Zmień świece zapłonowe
Twoje świece zapłonowe są tak nazwane ze względu na ich zdolność do wytwarzania iskry, która zapala mieszankę paliwowo-powietrzną w silniku, co ostatecznie zapewnia ciąg, który napędza Twój samochód. Jeśli twoje świece zapłonowe są uszkodzone lub jeśli któreś z nich całkowicie przestały działać, nie minie dużo czasu, zanim zaczniesz zauważać efekty w twoim silniku. Twój silnik może na przykład zacząć się przerywać lub nagle zacząć żłobić ogromne ilości paliwa, jak niczyja sprawa.
Możesz nawet doświadczyć, jak Twój samochód „wznosi się”, co jest terminem używanym w odniesieniu do nagłych ruchów szarpnięć, gdy zaczynasz się poruszać lub zwalniasz aż do zatrzymania. Jest to jeden z najniebezpieczniejszych objawów, ponieważ jest to rodzaj rzeczy, które mogą łatwo spowodować, że ktoś wpadnie na Ciebie na światłach lub, co gorsza, Twój samochód wpadnie na przejeżdżającego pieszego. To może skrajny przykład, ale nie jest rzadki – to tylko jeden z wielu dobrych powodów, dla których warto nauczyć się samodzielnie przeprowadzać tę prostą naprawę!
Sprawdź ciśnienie w oponach
Niskie ciśnienie w oponach jest o wiele bardziej niebezpieczne, niż wielu ludzi sądzi. Niskie ciśnienie w oponach może powodować, że większa część powierzchni opony styka się z drogą, co powoduje tarcie i ciepło. Efektem końcowym jest coś, co nazywa się „wybuchem”, a jeśli kiedykolwiek miałeś pecha, aby go doświadczyć, wiesz dokładnie, jak niebezpieczne mogą być.
Minimalna prawna głębokość bieżnika dla opony wynosi 2 mm, więc wiedza o tym, jak to sprawdzić, może potencjalnie uchronić Cię przed katastrofą w przyszłości. Najlepiej zrobić to za pomocą dedykowanego miernika do opon, ale w mgnieniu oka można to zrobić nawet za pomocą monety 20 pensów – wystarczy włożyć ją w główne rowki bieżnika opony. Jeśli zewnętrzny pasek monety 20 pensów nie znika całkowicie w tym rowku, oznacza to, że znajdujesz się poniżej dopuszczalnego limitu bieżnika, więc musisz napompować oponę tak szybko, jak to możliwe.
Zmień przebitą oponę
Przebitą oponę można dostać prawie wszędzie, czasami prawie bez powiadomienia. Mogło to nastąpić stopniowo w trakcie długiej podróży lub nagle w wyniku wybuchu. Samodzielna zmiana nie tylko potencjalnie pozwala zaoszczędzić dużo czasu i pieniędzy, ale może być szczególnie przydatna, jeśli utkniesz na wsi, gdzie pomoc może być bardzo długa. Pamiętaj tylko, aby jak najszybciej wymienić wszystkie zapasowe opony na zapasowe w zaufanym warsztacie, ponieważ wiele opon zapasowych jest przeznaczonych tylko do użytku tymczasowego.