Czasami trudno jest zdiagnozować problemy z zawieszeniem w samochodach. Objawy mogą występować, ale można je łatwo pomylić z czymś innym lub mogą pojawiać się stopniowo i dlatego są uważane za normalne. Rozpoznanie sygnałów ostrzegawczych o problemach z układem zawieszenia może oznaczać różnicę między koniecznością poważnych a pomniejszych napraw.
SYSTEM ZAWIESZENIA
Układ zawieszenia Twojego samochodu jest złożony i składa się z wielu różnych części. Należą do nich amortyzatory, sprężyny, rozpórki i przeguby kulowe, żeby wymienić tylko kilka. Te komponenty, wraz z kołami i oponami, kontrolują zachowanie samochodu na drodze. Układ zawieszenia pomaga również kontrolować zużycie samochodu, zwłaszcza na wybojach i na nierównych warunkach drogowych.
ZNAKI OSTRZEGAWCZE ZAWIESZENIA
Twój samochód komunikuje się, gdy wymaga uwagi. Niektóre typowe oznaki, że Twój system zawieszenia wymaga trochę pracy, to:
- Ciągłe podskakiwanie po uderzeniu w wyboje lub zanurzeniu podczas hamowania.
- Dryfowanie lub ciągnięcie na bok podczas pokonywania zakrętów.
- Jedna strona zaparkowanego samochodu siedzi niżej niż druga strona.
- Trudne sterowanie.
- Niezwykle wyboiste przejażdżki.
Podskakiwanie i „nurkowanie nosa” prawdopodobnie wskazuje na zużyte amortyzatory. Ściągnięcie na jedną stronę może być tak proste, jak miękka opona lub potrzeba wyrównania kół lub może oznaczać, że niektóre elementy zawieszenia się zużywają. Jeśli Twój samochód wygląda nierówno na równym podłożu z pochyleniem z jednej strony, może to oznaczać, że coś w układzie zawieszenia zostało uszkodzone. Trudności w kierowaniu i bardziej wyboista niż zwykle jazda to wskaźniki problemów z systemem.
Większość instrukcji obsługi samochodu sugeruje, że przeciętna żywotność amortyzatorów i innych części układu zawieszenia wynosi około150 000 km, w zależności od kierowcy i dróg.