Twój układ chłodzenia został zaprojektowany tak, aby chronić Twój pojazd przed przegrzaniem, a także chroni niektóre części silnika przed korozją. Gdy układ chłodzenia nie jest w stanie wykonać swojej pracy, ponieważ płyn chłodzący jest stary lub paski i węże są zużyte, silnik jest narażony na przegrzanie. W takim przypadku może dojść do poważnego uszkodzenia silnika. Poznaj 4 oznaki problemu z układem chłodzenia i dowiedz się, co możesz zrobić, aby zapewnić jego optymalne działanie.
Zanim zidentyfikujemy oznaki problemu, przejrzyjmy, jak działa system chłodzenia. Jest to okrągły system, który pobiera płyn niezamarzający (znany również jako płyn chłodzący) i przemieszcza go przez kanały w bloku silnika i głowicach. Gdy płyn chłodzący przepływa przez te kanały, odbiera ciepło z silnika, a następnie spływa z powrotem do chłodnicy, gdzie jest chłodzony powietrzem przechodzącym przez grill. Pompa wody jest odpowiedzialna za utrzymanie przepływu płynu przez system, a termostat kontroluje temperaturę płynu chłodzącego. Jeśli którakolwiek z tych części nie działa prawidłowo, silnik będzie się rozgrzewał i ostatecznie przegrzeje.
Oto cztery oznaki nieprawidłowego działania układu chłodzenia:
- Silnik się przegrzewa. Jak wspomniano powyżej, może to nastąpić z powodu awarii którejkolwiek z części składających się na układ chłodzenia. W takim przypadku zapali się czerwona lampka ostrzegawcza temperatury wody. Nie ignoruj przegrzewającego się silnika. W rzeczywistości będziesz chciał natychmiast i bezpiecznie zjechać na pobocze, zatrzymać pojazd i wezwać holowanie. Jeśli będziesz kontynuować jazdę, ryzykujesz poważne uszkodzenie silnika.
- Możesz wyczuć zapach płynu niezamarzającego. Jeśli podczas jazdy lub gdy silnik jest nadal gorący po jeździe, wyczuwasz zapach płynu niezamarzającego, najprawdopodobniej w układzie jest wyciek. Może pochodzić z nieszczelnego węża, nieszczelności chłodnicy lub nieszczelności w obudowie pompy wodnej lub termostatu. Od razu sprawdź swój pojazd, aby zlokalizować i naprawić wszelkie nieszczelności.
- Zauważasz płyn chłodzący pod przodem pojazdu. Wycieki płynu chłodzącego mogą być żółtawo-zielone, pastelowo niebieskie lub fluorescencyjne pomarańczowe (w zależności od rodzaju płynu niezamarzającego zastosowanego w pojeździe). Umów się na natychmiastowe sprawdzenie układu chłodzenia.
- Przekonasz się, że musisz regularnie dodawać płyn chłodzący do chłodnicy.
Konserwacja systemu chłodzenia jest prosta
- Raz w miesiącu sprawdzaj chłodnicę, paski i węże, aby upewnić się, że nie noszą śladów starzenia, pęknięć, suchości, wybrzuszeń itp. Jeśli tak, należy je wymienić.
- Wymień pasek napędowy (znany również jako pasek serpentynowy), zanim się zepsuje. Instrukcja obsługi poinformuje Cię, kiedy należy go wymienić, a jeśli Twój pojazd jest regularnie serwisowany w Luke’s Auto Service w Verona, NJ, nasi technicy będą mieć na niego oko.
- Co dwa lata przepłukać układ chłodzenia i wymienić płyn. Nie pamiętasz, kiedy ostatnio płukano układ chłodzenia? Możemy przeprowadzić test, aby sprawdzić, czy płyn chłodzący może odpowiednio chronić kluczowe elementy silnika.