Wtryskiwacze paliwa inaczej pompowtryski odgrywają kluczową rolę w pojeździe. Kontrolują ilość i czas, przez jaki paliwo trafia do komory spalania podczas pracy, zapewniając w ten sposób optymalne spalanie i wydajność. Jednak bez odpowiedniej konserwacji wtryskiwacze paliwa mogą powodować pewne problemy, takie jak:
- Rozwijanie problemów mechanicznych
- Rozwijanie problemów elektrycznych (awarie podczas odbierania poleceń z ECU – Elektronicznej Jednostki Sterującej lub Komputera),
- Problemy z zatykaniem lub blokowaniem — z powodu nagromadzenia brudu i/lub zanieczyszczeń (*zazwyczaj najczęstszy problem z wtryskiwaczem)
Niezwykle ważne jest, aby zwracać uwagę na oznaki złych wtryskiwaczy, aby działać natychmiast, jeśli i kiedy się pojawią. Poniżej znajdują się najczęstsze objawy uszkodzonych wtryskiwaczy paliwa.
Kontrolka Sprawdź silnik świeci światłem ciągłym lub miga
Jednym z problemów z silnikiem, który może spowodować zapalenie się lub miganie kontrolki silnika , jest zabrudzony lub nieprawidłowo działający wtryskiwacz paliwa. Ta kontrolka może wskazywać na problem w układzie wtrysku paliwa lub układzie GDI . Gdy wtryskiwacz paliwa ulegnie awarii, zwykle powoduje to objaw zbyt dużej lub zbyt małej ilości paliwa do silnika (czasem w ogóle nie ma paliwa). Jednostka sterująca silnika (ECU) może wykryć wszelkie wahania paliwa wtryskiwanego do silnika, a w konsekwencji może spowodować zapalenie się lampki kontrolnej silnika.
Szorstki na biegu jałowym/irytujący hałas na biegu jałowym
Zazwyczaj samochód na biegu jałowym wydaje subtelne dudnienie. Jeśli zauważysz, że dźwięk przeszedł z niskiego do szorstkiego i nieprzyjemnego hałasu, może to być oznaką złych wtryskiwaczy paliwa. Dzieje się tak, gdy cząsteczki gromadzą się na dyszach wtryskiwaczy, wpływając w ten sposób na ilość rozpylonej i rozpylonej paliwa. Chociaż szorstki hałas może być również przypisany brudnym filtrom powietrza i/lub złym świecom zapłonowym i innym elementom, może to również wskazywać na problemy z uszkodzonymi wtryskiwaczami paliwa.
Przerywanie zapłonu silnika
Jeśli doświadczyłeś przerw w zapłonie silnika lub opóźnionej reakcji po wciśnięciu pedału przyspieszenia, może to być również oznaką problemów z wtryskiwaczami paliwa. Podobnie jak w przypadku szorstkiej pracy na biegu jałowym, przerwy w zapłonie mogą być również spowodowane zatkanymi dyszami wtryskiwaczy paliwa.
ECU pracuje nad monitorowaniem i kontrolą paliwa wtryskiwanego do silnika, a jeśli wtryskiwacz nie może dostarczyć odpowiedniej ilości we właściwym czasie, wystąpią problemy z mieszanką paliwowo-powietrzną w komorze spalania silnika. W rezultacie silnik przerywa zapłon lub otrzymujesz opóźnioną reakcję przyspieszania. Kody przerw zapłonu, takie jak P0300 (losowe cylindry, przerwy zapłonu), P0301 (cylindry numer 1 przerwy zapłonu), P0302, P0303, P0304, P0305, P0306, P0307, P0308 mogą również wskazywać na problemy z wtryskiwaczami paliwa.
Wycieki paliwa
Jeśli podczas jazdy w kabinie unosi się ostry i ostry zapach paliwa, a pojazd ma jeden lub dwa znaki wymienione powyżej, istnieje prawdopodobieństwo, że paliwo wyciekło. Wtryskiwacze paliwa mogą zacząć przeciekać, gdy są zużyte lub niewłaściwie konserwowane.
Jeśli nie chcesz już dłużej zmagać się z usterkami w Twoim starszym samochodzie i inwestować w niego, sprzedaj go w uznanym skupie np. skupautpiaseczno.pl.