Czy powinienem wymienić rozrząd po zakupie używanego auta?

Jeśli kupowałeś używany samochód z przebiegiem ponad 100 tys km, jest bardzo ważny, często pomijany obowiązek, którą należy wziąć pod uwagę. Może znalazłeś odpowiedni samochód w swoim przedziale cenowym. Jednym z następnych kroków, które należy podjąć, jest sprawdzenie, czy dany pojazd ma łańcuch lub pasek rozrządu, ponieważ naprawa paska rozrządu to znaczny wydatek.

Co to jest pasek rozrządu?


Kiedy mówimy o paskach rozrządu, nie mamy na myśli serpentyn lub pasków napędowych akcesoriów, które napędzają generator, wspomaganie kierownicy, klimatyzację i tym podobne, ale raczej pasek rozrządu, który napędza wałek rozrządu. Pasek rozrządu lub łańcuch to element silnika, który łączy wał korbowy z wałkiem rozrządu i steruje otwieraniem i zamykaniem zaworów. Czasami pasek rozrządu napędza również pompę wody i/lub pompę oleju. To niezwykle ważna część Twojego silnika.

Pasek rozrządu a łańcuch rozrządu

Próba sprawdzenia, czy silnik pojazdu ma łańcuch lub pasek rozrządu, może być trudna. Jednak przy pewnym wysiłku powinieneś być w stanie to rozgryźć. Możesz sprawdzić harmonogram konserwacji w instrukcji obsługi, jeśli nadal jest dostępny. W wielu przypadkach instrukcje obsługi są dostępne na stronie producenta samochodu. Możesz też skorzystać z Internetu, aby wyszukać informacje o Twoim pojeździe. 

Wymień pasek rozrządu zgodnie z okresem przebiegu określonym przez producenta

Istnieje zasadnicza różnica między łańcuchem rozrządu a paskiem rozrządu. Jeżeli pojazd posiada łańcuch rozrządu, nie ma konkretnego momentu na jego wymianę w ramach zwykłej procedury serwisowej. Jeśli jednak pojazd posiada pasek rozrządu, istnieje bardzo określony termin jego wymiany. Wymiana paska rozrządu jest ogólnie zalecana co 90 000 do ponad 150 000 km, w zależności od producenta pojazdu. 

Dlaczego regularna wymiana paska rozrządu ma znaczenie?

Jeśli pasek rozrządu nie zostanie wymieniony zgodnie z zaleceniami, może się zepsuć. W przypadku silników z zakłóceniami, które są produkowane z bardzo wąskimi tolerancjami, pęknięty pasek rozrządu spowoduje, że zawory uderzą w tłoki, co spowoduje poważne wewnętrzne uszkodzenie silnika. Nawet jeśli nie masz silnika pasowanego z wciskiem, zepsuty pasek rozrządu może pozostawić auto unieruchomione, powodując ogromne bóle głowy i kosztowne uszkodzenia silnika.

Uszkodzenie silnika z powodu zerwania paska rozrządu

Wymiana paska rozrządu, która zwykle obejmuje wymianę pompy wodnej (ponieważ pasek rozrządu również napędza pompę) może kosztować od tysiąca złotych wzwyż; jest to kosztowna i niezwykle ważna procedura serwisowa. 

Jak ustalić, czy pasek rozrządu został wymieniony

Kupując używany samochód, należy wziąć pod uwagę kilka sytuacji. Jeśli znalazłeś samochód, który ci się podoba i ma pasek rozrządu, następnym pytaniem, które należy zadać, jest „czy został wymieniony?” Jeśli sprzedawca stwierdzi, że pasek został wymieniony, poproś o dowód, taki jak paragon za części, jeśli naprawa została wykonana przez majsterkowicza lub protokół serwisowy, jeśli naprawa została wykonana przez niezależny warsztat lub dealera.

Składanie oferty, gdy pasek rozrządu wymaga wymiany

Jeśli pasek rozrządu nie został wymieniony, a pojazd zbliża się do terminu wymiany paska rozrządu, zastanów się, jak może to wpłynąć na wartość pojazdu podczas składania oferty. Są szanse, że właściciel nie chce ponosić kosztów, nawet jeśli samochód wydaje się być w dobrym stanie, a sprzedawca oferuje go w niskiej cenie. Jeśli zbliża się wymiana paska rozrządu, dostosuj swoją ofertę, uwzględniając koszt wymiany paska rozrządu.